بهراد ایکس

نوشته‌های یک انسان کنجکاو

نوشته‌های یک انسان کنجکاو

بهراد ایکس

بهراد هستم. اینجا جاییه که دل‌نوشته‌ها و چیزهای شخصیم رو می‌نویسم. نوشته‌های جدی‌ترم رو توی پادکستم با عنوان «رادیو می‌» می‌تونید گوش بدید.

اطلاعات بیشتر در بخشِ "کمی دربارهٔ من".

درضمن خوشحال می‌شم که از این جعبه‌ٔ پایینی هم استفاده کنید.

آخرین نظرات

کنکور نامه ، کمی درباره ی کنکور

جمعه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۲۲ ب.ظ

با سلام! توی این مطلب قراره که کمی درباره ی کنکور و این که چی هست و چه میکنه و شما چی میشید صحبت کنیم. پس شروع کنیم!


کنکور چیست؟


کنکور یک آزمون حدودن 3.5 ساعته است که بخش مهمی از آینده ی شما به آن بستگی دارد. نتیجه ی کنکور شما ، محل ادامه ی تحصیل شما در مقطع فوق دیپلم تا لیسانس را مشخص میکند. (یه کنکور دیگه هم برای فوق لیسانس هست که اسمش کنکور کارشناسی ارشده.)

کنکور در واقع یک واژه ی فرانسویه که به شکل Concours نوشته میشه و معنیش هم میشه مسابقه.(بر خلاف عقیده ی خیلی ها از واژه ی Conquer انگلیسی نمیاد.) کنکور از سال 1348 در ایران برگزار می شود و همواره یک سد بی رحم بین دانش آموزی و دانشجویی بوده. 

اما بریم سر اصل مطلب! 


کنکور سخته یا آسون؟


اگه نظر منو بپرسید ، کنکور نه سخته و نه آسون ، «بی رحم» ـه ! بگذارید با چند نمونه برای شما توضیح بدم...

برای نمونه ی اول ادبیات رو بررسی کنیم. توی کنکور از درس ادبیات به صورت موضوعی سوال طرح میشه. بدین صورت که اول سوال های لغت ، بعد سوالات املا ، بعدش تاریخ ادبیات ، بعدش زبان فارسی ، بعدش قرابت معنایی طرح میشه. 

تا اینجای کار که مشکلی نیست ؛ اما مشکل واقعی از اونجایی شروع میشه که طراح سوالات کنکور اینطور فرض میکنه که شما سوالات کنکور سال های قبل رو بررسی کردید. پس صرفا با خوندن کتاب درسی نمیتونید توی درس ادبیات موفق بشید! چرا که شما باید غلط های کنکور رو حفظ کنید! مثلا توی بحث تکواژ و واژه (که پدر چندین نسل این مملکت رو فقط این در آورده!) بعضی از لغات به عنوان لغات استثنایی معرفی میشن و شما باید اون ها رو (در عین غلط بودنشون) یاد بگیرید!

برای مثال واژه ی «روایات» رو دو تکواژ میشماریم (روایت + ات(نشانه جمع)) ، همچنین «حکایات» مثل «روایات» دو تکواژه (روایت + ات) ، اما «لغات» رو استثنائن یک تکواژ در نظر میگیریم ( ونه به صورت لغت + ات) ! چرا؟ چون یک بار در کنکور سراسری اومده و یک تکواژ شمرده شده! همین ... ! با این که غلطه ولی باید در عین غلط بودن این مورد رو به ذهن بسپارید!

یا مثلا واژه ی «ملّی» یک بار در کنکور دو تکواژ (ملت+ی) و بار دیگر یک تکواژ (ملی) شمرده شده! (البته این تنها موردیه که اینطوری ابهام انگیز مونده و مطمئن باشید که دیگه توی کنکور این واژه نمیاد! صرفا برای نمونه آوردم.)

همونطور که گفتیم یک دسته از سوالات کنکور ادبیات ، سوالات لغت و املا هستند. در طی این چند سال اخیر ، تست های این بخش اغلب به صورت شمارشی مطرح میشن. بدین شکل که یک لغت رو همراه یک لغت دیگه درون یک پرانتز قرار میدن. ده پونزده تا از این پرانتز ها رو کنار هم قرار میدن و از شما میپرسن که «معنی چند دسته از واژگان به درستی معنا نشده» ؟ گزینه ها هم اعداد متوالی اند! مثلا 7 ، 8 ، 9 ، 10 ! قسمت سخت ماجرا اینجاست که مانی مجازی درست در نظر گرفته میشن! 

برای مثال پایمردی (توی سال چهارم) به صورت «میانجی گری و شفاعت» معنا شده. اما توی درس 9 سال سوم پایمردی مجازن به معنی «دلاوری و مقاومت» به کار رفته. این یعنی این که اگه توی تست کنکور بیاد که تشخیص بدین آیا (پایمردی=دلاوری) درسته یا خیر شما باید بگید : بعله! (اینو از خودم نگفتما ، فک کنم توی یکی از کنکور های سال 92 اومده بود و من رو (مثل شما) عصبانی کرده بود!!)

بیاین یک مثال کلی بزنیم ؛ فرض کنیم سازمان سنجش اعلام کرد که شما میتونید برای کنکور کتاب درسی ادبیات و زبان فارسی رو همراه خودتون بیارید (یعنی امتحان به صورت open book) برگزار میشه. آیا صرفا داشتن کتاب ادبیات و زبان فارسی به شما کمکی میکنه؟ آیا میتونید تست های تکواژ و واژه ی کنکور چند سال اخیر رو با کمک کتاب درسی جواب بدید؟ قرابت معنایی چی؟ (شاید بتونین تستای لغت و املا و تاریخ ادبیات رو جواب بدید) ولی اگه دقت کنید میبینید که صرفن دل بستن به کتاب درسی دردی رو از دردای شما درمان نمیکنه! پس باید حتمن تست های کنکور سال های پیش رو بررسی کنید.


یا یک مثال از ریاضیات گسسته بزنیم. شما اگه کتاب درسی گسسته رو با یک کتاب تستی (مثلا مال خیلی سبز) مقابسه کنید ، میبینید که تفاوت خیلی فاحشی بین این دو کتاب هست. کتاب درسی پره از اثبات های عجیب غریب و نا متعارف که کمتر کسی ازشون سر در میارن! اما اگه کتاب تستی رو بررسی کنید میبینید که هیچ اثری از اثبات توش نیست. به جاش پره از مثال ها و تست های مختلف (که توی کتاب درسی نیستند ولی چون توی کنکور و آزمون های آزمایشی خیلی تکرار میشن ، شما باید حتما اوها رو بلد باشید.) 

از طرفی بعضی از تست هایی که اتفاقا توی کنکور سراسری هم مطرح شدن ، بیش از حد اندازه سختند و با دانسته های کتاب درسی قادر به پاسخگویی به آنها نخواهید بود ، چرا که در سطح المپیاد هستند.


و اما میرسیم به آخرین مثال این بخش ، زیست شناسی! حتی رتبه های برتر کنکور هم به این نکته اذعان دارند که منبع یک دانش آموز تجربی برای کنکور باید حتما کتاب درسی باشه! راست هم میگن ... ! اما همین رتبه های برتر بعضی چیز ها رو نمیگن!

واقعیت امر اینه که کتاب درسی زیست شناسی ، ترجمه شده ی منابع خارجی هستند ؛ اما متاسفانه این کتاب ها بد ترجمه شده اند! به طوری که نکته ی مبهم فراوانی دارند. این نکات مبهم را شما در تست های شمارشی زیست شناسی زیاد خواهید دید ... ! 

مثلا در بخشی از کتاب درسی گفته شده که «مایعی که وارد کیسه ی صفرا می شود غلیظ تر میشود.» ، در تست هم آورده شده «مایع درون کیسه صفرا غلیظ است». آیا به نظر شما مورد قید شده در تست یا گفته ی کتاب درسی قابل اثبات است؟ نه ! ولی طراح تست کنکور این بند را (با استناد به متن آورده شده از کتاب درسی) درست در نظر گرفته! 


فکر میکنم این سه مثال برای شما تا حدودی فضای کنکور را روشن کرده باشند! کنکور سخت نیست ، آسون هم نیست ... بی رحمه !


آیا باید کلی کتاب برای کنکور بخریم؟ DVD و مجموعه آموزشی چی؟

متاسفانه بعله! باید کلی کتاب تست رو بررسی و نکاتشون رو یادداشت کنید. سعی کنید از کسانی که تجربه ی بیشتری دارند پرس و جو کنید تا کتاب های بهتر رو انتخاب کنید و وقتتون رو با منابع اشتباه هدر ندید! 

DVD های آموزشی با این که قیمت خیلی زیادی دارند ، اما هیچگاه به اندازه ی یک کتاب به شما کمک نمیکنند. مخصوصا در دروس اختصاصی. سعی کنید به جای خرج های الکی و خرید DVD های گرون قیمت ، کتاب های مناسب بگیرید.

اما همینجا هم بگم که من خودم شخصن DVD های ادبیات آقای عبدالمحمدی رو خریداری کردم و به شما هم توصیه میکنم اونها رو بخرید. (اگه یادتون باشه یکم بالاتر در مورد ابهامات کنکوری حرف زدیم ، ایشون به نحو فوق العاده ای رفع ابهام میکنن و خیال شما رو راحت میکنن. ) 


آیا حتمن باید کلاس کنکور بریم؟

من یه سمپادی با بهره هوشی نسبتن بالا بودم واسه همین به شخصه نیازی ندیدم که برم کلاس کنکور. یعنی تقریبن هیشکدوم از رتبه‌های تاپ ما نرفتن کلاس کنکور.

به نظر شما توی کلاس کنکور چیکار میکنن؟ اولش یک سری تئوری رو مطرح میکنند بعدش هم بهتون میگن تست کار کنید. خیلی بخوان منت بذارن به سوالات شما جواب میدن! 

من میگم به جای این که بیاید هزینه های الکی انجام بدید و وقتتون رو با کلاس رفتن تلف کنید ، کتاب بخونید و با اون کار کنید. کلاس کنکور (هر چقدر هم که استاداش خوب باشن) ، باز هم وقت شما رو تلف میکنن. 

من خودم به عینه کسی رو میشناسم که 20 میلیون خرج کلاس کنکور کرد ولی رتبه ی کنکورش دو برابر رتبه ی من بود! در صورتی که من اصلن کلاس کنکور نرفتم و فقط توی خونه با کتاب کار میکردم!

واسه همین توجه داشته باشید که کلاس کنکور ملاک و معیار موفقیت نیست. باید خودتون هم بشینید و تست بزنید. یه معلم کنکور بیشتر از این که وظیفش تست زدن و یاد دادن باشه، باید به تفکرات شما جهت بده و اعتماد به نفس شما رو ببره بالا نه این که بهتون استرس بده! اگر با معلمی سر و کار دارید که هی شما رو مضطرب میکنه،‌فاز منفی میده و ... باهاش کار نکنید. یادتون بمونه. کلاس کنکور کافی نیست.

اگر حس می‌کنید که تنهایی نمیتونید و سر در نمارید از ماجرا، معلم کنکور خیلی به دردتون میخوره. به شرطی که به گفته‌های بالا هم توجه داشته باشید!

آیا حتمن باید مشاور بگیریم؟

نه لزومن ؛ به خود شما بستگی داره! برای رشته ی ریاضی چندان تاثیری نخواهد داشت (البته به نظر من) ولی تجربی ها بهتره که از یک مشاور خوب کمک بگیرند. چرا که رقیبشون بیش از حد اندازه زیاده و باید حتمن از کسی که راه و چاه کنکور رو میشناسه کمک بگیرند. (البته از همین تریبون اعلام میکنم که مواظب مشاورای الکی و قلابی که این روزا خیلی هم زیاد شدن باشید!)

اما باز هم تکرار میکنم که به خود شما بستگی داره ...


کلام آخر ...

سعی کردم تا اینجای کار با شما صمیمی در مورد بعضی از مسائل مهم صحبت کنم. قبول میکنم که یکم سخته ، ولی شدنیه! اگه حس میکنید که حرفای من شما رو نا امید کرده و روی شما تاثیر منفی گذاشته ، بهتون اکیدن توصیه میکنم تا پست های بعدی بخش کنکور نامه رو دنبال کنید. در ادامه شما رو با حقایقی آشنا میکنم که تا حدودی باور نکردنی به نظر میان ولی اگه بدونید خیالتون راحت تر میشه ...

تا یادم نرفته ، یکی از رفقای اینستاگرامی بنده به اسم «وارتان» پیجی رو داره که خوندن پستاش به شما کمک میکنه تا دروغ ها رو از واقعیت تشخیص بدید ، تجربیاتشو در اختیارتون میذاره ... خودشم دانشجوی پزشکیه و یک سال پشت کنکوری بوده. لینکشو این پایین براتون نوشتم :

instagram.com/konkur_vartan



به نظر من تا اینجای کار کافیه! اگه سوالی داشتید در قسمت نظرات در خدمتتون هستم. باز هم منتظر پست های بعدی من باشید! موفق هستید ... 

فعلا !


کنکور

نظرات (۳)

چقدر این پستای کنکوریتون خوب و جالبه
من هم ۹۵ کنکور دادم و دقیقا اینا چیزایی ان که تجربه کردم و دوست داشتم بنویسم اما همتش نبود!
پاسخ:
منم وقتی به گذشته نگاه میکنم تعجب میکنم که چقدر بیکار بودم اینا رو نوشتم.
در کل خوشحالم که خوشتون اومد. امیدوارم شما هم یه روزی همت کنید و راجب کنکور بنویسید!

  • علیرضا صفرزاده
  • سلام بهراد جان
    من رشته تجربی هستم , مدرسه نمونه درس میخونم , میانگین تراز قلمچیم ۶۵۰۰ .
    و تا همین الان یعنی قبل از عید سال دوازدهم داشتم دروس تجربی میخوندم
    ولی هیچ علاقه ای به رشته های دانشگاهی تجربی ندارم با اینکه میدونم اگه بخوام خیلی راحت پزشکی قبول میشم ولی مطمئنم بعد از چند ترم انصراف میدم ( به شدت از خون میترسم :) البته این یکی از دلایله )
    چند وقتیه تصمیم گرفتم شروع کنم واسه کنکور ریاضی بخونم ( به شدت به مهندسی کامپیوتر علاقه دارم ) و میدونم آینده خوبی توی این رشته دارم
    به نظرت کاره درستیه از الان شروع کنم واسه ریاضی و سال ۹۹ کنکور بدم؟
    پاسخ:
    توصیه‌ای که می‌تونم بکنم اینه که قبل این که راجبش تصمیم قطعی بگیری، یه روز بری توی دانشکده با چند نفر که میشناسی حرف بزنی مفصل در این مورد. چون تصوراتی که ماها از دانشگاه تو دوران قبل کنکور داریم 180 درجه با دانشجوی ترم 6 فرق داره.
    ولی در کل به خودت بستگی داره و نمی‌تونم نظر قطعی بدم.
  • #جو_الکی_ندیم
  • توی یکی از پست هاتون گفتین که تیزهوشان بودن اثری تو کنکور نداره...بعد اینجا اومدی گفتی که چون من یه سمپادی بودم و....خب الان تکلیف بچه هایی که به صحبت های شما اعتماد کردن چیه؟؟من خودم که فرقی بین تیزهوشان و مدارس عادی ندیدم و به عینه دیدم که مدارس خیلی بهتری با دانش اموزان سطح هوشی بالاتری که البته معروف هم نیستن وجود داره...ولی از صحبتای شما فکرم درگیر شد دلم واسه کسایی که واقعا باهوشن ولی تیزهوشان قبول نشدن سوخت چون هم من و هم شما میدونیم که تیزهوشان قبول شدن برعکس اسمش هیچ ربطی به هوش نداره ولی الان کلی از بچه های غمگین و ناراحت به وبلاگ شما سر میزنن درحالی که حرفای خودت هم دوتاشده.الان اونایی ک میخوان بدونن ایا بدون تیزهوشان سواد علمیشون پایین میاد یا حداقل از اونایی که تو مدارس سمپاد درس خودن دانش کمتری دارن و ممکنه این تو کنکور ایدنشون هم تاثیر بذاره یا که نه(از نظرمن که قطعا نه)چیکار کنن؟!!!حرف این پستو گوش کنن یا اون پست؟؟نکن اینکارو...خودمون میدونیم نه سوالات نه منابه و نه هیچ چیز دیگه ای تو تیزهوشان و عادی و فرق نمیکنه پس انقدر نگیم چون من یه سمپادی بودم فلان کارو نکردم...با نظر خانم یا اقای*_*تو یکی دیگه از پستا خیلی موافق بودم...ممنونم ازش
    پاسخ:
    امید الکی نیست واقعا. سخت‌گیری‌هایی که توی تیزهوشان می‌شه لزوما باعث موفقیت توی کنکور نمی‌شه. برای کنکور خوندن فرق داره با امتحان سخت دادن. شاید سخت امتحان دادن کمک ریزی بکنه ولی واقعا تاثیری توی کنکور نداره. چیزی که برای کنکور اهمیت داره تست زدنه که با کتاب تست انجام می‌شه. 
    توی یه سری از سمپادها (که توی تهران خیلی زیاد دیده می‌شه) اینطوریه که می‌گن فلان معلمتون کلاس کنکور داره و بخواید می‌تونید برید کلاسش که خصوصیه. ولی همون معلمه توی یه آموزشگاهی کلاس کنکور داره و توش نمی‌گه که حتما سمپادی‌ها بیان و اینا. توی کلاسش همه قر و قاطی‌ان. (اینم بگم که من خودم به کلاس خصوصی رفتن برای کنکور اعتقادی ندارم)

    و حس نمی‌کنم حرفام تناقضی داشته باشه. 
    تهش شمایی و یه کتاب تست. اگه حس می‌کنی که توی سمپاد سخت‌گرفتن کمک می‌کنه به رتبهٔ توی کنکور (که من می‌گم نمی‌کنه)، می‌تونید یه سری کتاب (مثل سری IQ گاج رو) بخرید که سوالای سخت دارن. 

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.